**Pencillin igen**
2008-09-09 @ 21:34:54
 
Liilltösas utslag på hakan har bara blivit värre så igår, mån,  ringde jag läkaren och fick tid på em...
3 st läkare (varav  den sista var en erfaren läkare med många år på nacken) tittade på det innan de kunde ge ett svar på vad de trodde det var..Inte 100 % säker men svaret blev svinkoppor....Så nu fick hon kåvepenin i 10 dagar....Bli hemma idag oxå med henne.....Så att det läker lite innan jag går tillbaxs till jobbet.....Hon kunde gå enligt läkaren idag men jag vill att det ser ngt hyffsat ut innan jag skickar iväg henne...
Hade hon gått på förskola så hade jag fått varit hemma en dag till kanske ....
Eftersom jag jobbar på förskola så har jag  hört att det ska vara torrt innan de kan komma tillbaxs....

Hennes sår har inte uppstått som vanliga svinkoppar som  jag sett. tidigare..med blåsor och varpluttar i...utan hennes ser mer ut som brännmärke...att hon åkt på golvet i en gympasal med hakan före...men det kanske kan urarta sig på olika vis....

Ett återbesök till habliteringen belv det oxå med hennes språkpedagog och nya läraren.....och vi fick lite information hur vi kan jobba med henne......Hon ligger fortfarande ca 1½ - 2 år efter i språkutvecklingen... prata rent gör hon men att förstå orden det hon säger  har hon svårare med....vi ska träna på bla språkförståelse, pluraiska ordföljd, prepositionerna, förklara händelser, sammanhang,överordnade begrepp, träna mkt kateregoritationer.....Det hon måste ha är mkt sturktur på  allt......

Jag tycker detta är skitsvårt för vi måste hela tiden ligga ett steg före hela tiden...Det är saker som de andra syskoner här hemma bara har lärt sig "så där" utan att man tänkt på det...Nu ska man ta ord för ord, steg för steg......och vi här hemma blir även lite blinda för vi förstår henne när och där hon tappar ord tex...och fyller i då det rätta så att hon får säga hela meningen...som är bra men att ge följfrågor, att hon får återberätta, gör vi inte och måste bli bättre på det...hon måste försöka använda andra ord och få försöka förklara sig  i varför och hur gjorde de så ....
Vi måste få henne att tänka helt enkelt...

Tex. om det är 4 bilder och en ska bort så kan hon peka på vilken som ska bort men inte tala om varför....ngt säger att det hon ser blir rätt men att sedan få fram det i ord går inte....där orkar inte hjärnan med riktigt...hon har inte språket till att kunna det.....Attt sätta in ord i olika kategorier kan hon inte heller......

Har hon en bild och ska utifrån den berätta för mig som inte ser den så kan det bli färger hon nämner...inte ngt verb, att de gör ngt på bilden, och det blir svårt för mig att gissa som inte ser den...
Hon tror att det hon ser- ser vi oxå...Det fanns ett fint ord som man säga om detta men kommer inte ihåg vad det hette...

Jagh opapsi nnerligen att jag får vårdbidrag så man har lite tid att förbereda och träna henne när inte andra ska ha skjuts hit och dit på kvällarna....


det är jättebra atth on har fått börjat som 6 åring med att träna detta för tänk om hon hade börjat nu...och då även ska lära sig bokstäver...Så hon har fåtten bra början måste jag säga....

Så nu måste vi lägga upp detta med hennes träning varje kväll så ngt händer och att det inte bara är jag som tar tag i det...

 
- Bilder/Foton - Permlink - 1 Kommentarer -








Kommentarer:

Från: Anonym
2008-09-09 @ 22:34:03
 
Oj ni har att jobba med men mycket kan ni ju få in i vardagen hemma. Nöta nöta nöta så blir det bra ska ni se! ps. blev några turer hit o dit med dendär överraskningen vi fixar med. Nu har det kommit fler förslag. Ringer dig typ imorgon. Nattinatt!
 
- URL: http://lottaw.blogspot.com - -




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0