**Vättern Kräftfiske - ca 500 kräftor**
2008-08-31 @ 22:13:58
 
Jajamensann.....Nu har vi kommit hem och jag har stått 5 timmar och kokat kräftorna....

Fredag:
Vi kom ner idag  vid ca 19 och männen tog båten och la ut burarna.....Medans de gjorde det så åkte vi damer och handla pizza i Vadsten.....

Vilken fin stad...vilket ljus och vilka gator/gränder.....Tänk om jag haft en fin kamera med vidvinkel...vilka kort det skulle ha blivit....Nästa sommar så ska jag bara ha en!!!!!.....
Jag försökte med grabbens kamera men inte blev det som jag såg och ville ha det.....(bilder kommer sedan)

Lördag:
På  morgonen 05.00  så tog de upp burarna och det hade inte blivit så jättemkt heller...ca 80 st /familj....medans grannstugan fick MASSOR........Så mkt så de belv matta och försäkte sälja inne i stan.....ca 60 st i en enda bur (+ att de hade fler burar än vad man får ha, 6 st/p) Det blev en del......

Lilltösa fyller 7 år idag och vi gratta henne med sång och paket på morgonen...men det blev lite annorlunda eftersom vi sov i en  stuga så kunde vi inte direkt smyga för henne......finns bara ett enda rum ....men det belv bra ändå tror jag...

När jag skulle koka kräftorna  så skrek när jag rakt ut vissa gånger.....man måste lägga i de med huvudet först så att en får en mild död......Grabben gnällde på mig för att jag var så tafflig och nga hamnade  inte med huvudet före...djurplågeri mena han.....nga hamna även på golvet eftersom jag släppte taget när de svängde på rumpan för man trodde man skulle bli biten....
Jag tyckte jag var duktig eftersom jag totalvägrade hemma att göra detta och nu gjorde jag det.......

Naturligt vis så la vi våra burar där grannen  lagt sina ...de visa vägen (tillhörde gänget)....Så karlarna var borta flera timmar under dagen...Sambon njöt av detta...han som älskar att vara på sjön...
Vi damer satt och sola på baksidan av stugorna där det var lä och hade det mysigt!!!!

Kan på peka att vi åt kräftor under kvällen men jag åt inga....Kunde inte....efter jag sett hur de dör i kastullen.....
Förhoppningsvis så kanske jag kan försöka i vinter men just nu så kan jag inte.....

Söndag:
När de tog upp de i morse kl 05 så hade vi fått lika många som grannarna.....Gissa om det kom nöjda män tillbaka till stugorna...
så vi packade och gjorde klart  avfärden som gick av stapeln vid 10- tiden...
Resan tog ca 3½ tim...alldes lagom restid tycker jag......
Från kl 15 till 20.30 har vi stått och koka kräftor....så det är vad jag har gjort under dagen...

 Summan av  kardemumman: Jag har packeterat ca 400 kräftor nu och har ca 100 st kvar....ca 500 st kräftor....(det brukar ligga 25 st i ett kg i paketen i affärn) + de fick i fredags så 600 kräftor = 24 kg.....

Inte dåligt , eller hur????


 
- Bilder/Foton - Permlink - 0 Kommentarer -








Kommentarer:




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0