** arg och besviken **
2009-06-15 @ 20:38:27
 
Usch ,ja...fy alltså...
Idag när jag var på väg till habliteringen på em så mötes jag först av att språkresursläraren stod i en busskur efter vägen och väntade på en buss....
Min tanke då var "vad sjutton gör hon där"..Skulle hon inte åka tillsammans med lilltsöas lärare...Jag stannade naturligtvis och frågade henne varför hon stod där.....jo, då..hon skulle åka buss för läraren skulle inte med...
Hon fick då åka mig och hon berätta att läraren tom var beordrad att¨åka eftersom vi skulle få svar av logpedens tester i maj....och hon skulle inte med ??? det fanns ingen direkt orsak till varför hon  inte åkte.....

Hon har en helt klaren språkstörning enligt logopeden...
Det var många olika tester och på ett av de så ligger hon kvar  som en 4-åring...och hon blir 8 i aug...

- Hon använder inga bisatser i meningar...
- svårt med genitiv- substantiv
- pronomen i ord...
- missar pluraliska ändelser
- svårt med prepositioner

Det finns lite drag , nypa, drag av både adhd och autism i hennes tänkande....det har både jag, specilaläraren och logopeden sett tendens av....så nu ska ytterligare tester göras längre fram.
Vi står i kö på habliteringen för ett psykologisk test men där är väntetiden runt ett år.....skolan hade ngt test "begåvningstest" som skulle kunnas göra av skolans psyklolog men det är oxå vänte tid där....kanske till nästa läsår...
Hon är väldigt beroende av struktur under dagen....

Dock har hon blivit jätteduktig på att läsa och avkoda .....
Kanske kan man få henne att läsa instruktioner med skrivet språk så att på det viset kan få henne att förstå språket lättare...
Hon har inga sociala problem med kompisar och inga problem med nga uttal så när jag har skrivit en nypa av adha, autism så är det väldigt lite av det som jag menar...

Så jag var sur, ledsen, besviken, arg när jag åkte hem...
Så jag som förälder tyckte det var oansvarligt, att hon ej är angagerad att inte åka som lärare, att visa lite intresse....att inte vilja ta del av vad vi ska göra för att kunna hjälpa henne i språket i skolan....

Jag ringde rektorn i skolan när jagk om hem och som tur var hon där....och berättade vad jag kände...och tala om att det belv en ny tid i sept...att både rektorn och läraren inbjuds igen att följa med....och kan hon inte då...ja då måste vi avboka tiden....

Jag är rädd, ledsen och orolig av vad som ska bli av lilltösa....
Jag har 3 åringar på jobbet som är klipskare än henne och då är det 5 års skillnad....Klart man blir rädd för framtiden....
Saker som de andra syskonen har lärt sig under sin utveckling i språket. naturligt..men som aboslut inte finns här och nu...
 
- Vardagsprat - Permlink - 2 Kommentarer -








Kommentarer:

Från: mammakero
2009-06-15 @ 21:45:01
 
Tänk att man måste strida så himla mycket och hårt för allt! Om nu bara din lilltös får den hjälp hon verkligen behöver, så kan det bli hanterbara problem i framtiden. Fast för att hon verkligen ska få den hjälp hon behöver tror jag du kommer att få kämpa hårt...

Kram!
 
- URL: http://mammakero.blogg.se/ - -

Från: svintoflickan
2009-06-16 @ 00:31:17
 
åå vännen.

vad sa rektorn då...

förstår de är många tankar just nu...

men din tjej har måånga år på sig att växa ikapp o me mycke hjälp o förhoppningsvis engagerade lärare!!

å me en sån mamma som du så kommer de mesta att fixa sig!!

å de är ju underbart att hon är vänner o känner sig älskad !!!

stoooooor styrkekram
 
- - -




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0