** Fotokurs **
2009-06-17 @ 21:53:47
 
Jag tror jag är den enda som inte fattade när hon pratade om bländare och slutartid....på fotokursen....jag får skylla på att jag är gammal...
Om jag ska ta ett kort på barnen i M...hur i hela friden ska jag veta vilken bländare jag ska använda....eller slutartid...Hur ska  jag  kunna veta vilken jag ska börja med att prova...
Ska man prova för varje kort...jaha, den där blev överexponerad.....Ja, då blir det inte många bra kort...och just det man ska ta på vill kanske inte vara med, hinner ändra sig... flera gånger innan man hittat rätt......
Nää, jag fattar inte...
Är det så att man ska lära sig utantill...att anv jag 1/500 då ska jag ha bländare tex 5,6...
Jag är nog trögare än trögast.....
Jag läser manualen varje kväll..provar mig fram....men inte lyckas jag med ngt kort första gången...
Annars i helhet så var den ok.....
Imorrn missar jag lite men det skulle hon ta en annan gång med mig..
 
- Vardagsprat - Permlink - 1 Kommentarer -








Kommentarer:

Från: mammakero
2009-06-18 @ 11:41:53
 
Du känner dej precis som jag kände mej när jag gick min fotokurs i början av 90-talet, när jag köpte min första systemkamera - en analog!

Så här i efterhand har jag inte fattat varför man skulle göra så för att lära sej. Ta samma motiv med olika slutartid och bländare. Det lärde mej ingenting alls! Tänk på att med det analoga systemet, gick det inte att se bilderna förrän de var framkallade... Då hade jag ju glömt hur jag ställt in kameran....

Ett tips läs Nevnariens fototips sida: http://nevnarien.se/category/fototips.html

Där har hon skrivit om beteckningar på objektiv först. Efter är ett inlägg om just bländare och slutartid! Det var lättare att förstå tycker jag än att läsa manualer!

Önskar dej en glad midsommar!
 
- URL: http://mammakero.blogg.se/ - -




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0