** Livet är tufft **
2009-02-21 @ 10:23:02
 

Då pratar jag inte om mig...utan om min grabb som blir 17 år nu i mars...
Han går på gymnasiet och går DNV = Djur Natur Vårds inriktad utbildning......
Han är ensam kille och 11 tjejer...och det är väl inte fy skam så...Tuppen i boet :0)..
Eftersom de är så få i kalssen så får de vara ihop teknikarna och jag vet inte vad som hänt med de...mot när jag var liten (och det är ju ett antal år sedan).....
 På min tid så var teknikarna som tända ljus...räckte upp handen när de kunde saker och såg ut som nördar....Det gjorde inget de inte fick göra....

Idag när grabben berättar om de så sabbar de lektionerna...och de är mkt flera i klassen...och de har många ämnen ihop.....framför allt gymnastiken som är en plåga för honom...Ensam kille....
När de har bollspel eller ngt dylikt så är det honom de satsar på hela tiden...
Han försökte ibörjan  av höstterminen att bli "pollare" med de men det gick inte...De är för många 16 st..

Igår så hade de gympa och han försökte lura och säga att han tagit fel kasse till läraren så han hade inga kläder med sig...men han genomskådades så läraren såg att han ljög då ochsa som det var....Att han inte ville vara med  pga av teknikarna..
Detta problem är inte ngt nytt för det här tog vi upp i höstas på föräldrarmötet...
Än så lägne så har har inte skolkat och jag försöker peppa honom att terminen snart är slut....
Så får vi se hur det blir till nästa  termin....Jag har försökt nämnt lite att kanske byta program...

I matten tex så kräver teknikarna så mkt så de som sköter sig, typ grabbens klass,,,,,så de hinner inte få ngn hjälp...och läraren själv har sagt att hon hinner inte pga av de andra..Så när de har prov så fattar de inget för de har inte hunnit fått hjälp med just det de har prov på...Nej, detta är makalöst dåligt.......

Han kommero fta hem och är sut, tvär, irreterade på allt och alla...
Så här ska det inte behöva vara i gymnasiet......det ska vara lite roligt och man ska trivas ngt sånär....

Att skolan inte har pengar är  är en av de bidragna orsakerna....annars kanske de hade haft lärare själva till sitt ämnen...
Men att eleverna ska må dåligt och inte kunna få den undevisningen de ska ha........ja, det är inte bara grabben som gör det i klassen..flera  av tjejerna med....men kankse inte som han eftersom han är ensam kille...

Så när jag läste dikten som finns hos sabba 
sara rindahl har skivit så kändes det som om min som skulle ha kunnat  skrivit den...
För han mår inte bra....och inget kan jag göra som mamma.....Bara försöka stötta och lyssna....
...men som mamma så vill man kunna göra mer...man vill se sitt barn må bra......

Många barn idag går och mår dåligt och säger inget till ngn - har ingen att prata med.....och sedan vips..så har de tagit livet av sig...och ingen har förstått ngt...
Och jag är en mamma som är livrädd att detta ska hända...oroar mig hela tiden...för jag ser vilken jäkla press och framför Krav det är på ungdomarna idag mot förr när jag var liten.....

Läxorna är inte som mina läxor utan läxor som jag hade på högskolan...och då var jag nga år äldre än dem när jag hade de...

 
- Vardagsprat - Permlink - 1 Kommentarer -








Kommentarer:

Från: E M M Y
2009-02-21 @ 14:12:49
 
Ja, det är rätt så jobbigt. Jag vet hur han har det om man säger så. Vi har pratat med idrottsläraren och hon ska försöka fixa så att man kan välja om man vill ha induviduell idrott eller med teknik, och det är ju bra för då slipper vi dom!

Vi håller på att prata med lärare nu. Det kommer nog inte gå att få DNV helt ensamt, och det vill inte de flesta av oss heller för då hade man inte orkat med lektionerna, det hade blivit så otroligt tråkigt och tyst. Men i några av lektionerna ska vi försöka få "bort" dem.



Svar: Ja, men min bok var en deckare typ så det var lite svårt att läsa en bit i taget :)
 
- URL: http://cikorias.blogg.se/ - -




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0