Läkare + logoped...
2008-02-12 @ 21:23:21
 
Visst...idag så hade vi tid med m hos läkare (barnläkare spec utb för neuroliska funktionshinder). Vi ska fösöka få vårdbidrag och då måste tydligen speciellt läkarintyg medskickas.....
Hon frågade en massa saker till m och hon fick svara. sedan ställde hon frågor till mig från födseln och framåt...Hur hon har utvecklat sig osv...Inte det lättaste att komma ihåg...Hade jag vetat så ahde jag tagit med mig lite anteckningar men det var inte så jättenoga sa hon....
Sedan lyssnade hon på m:s hjärta och hon fick hoppa och stå på ett ben. varva benen..Hennes balans var det ? på....Inte så bra...Hon blundade och fick stå på två ben, sedan ett och det var där läkaren reagera ...Jag såg då inget men jag satt snett emot.....

Efter det så vard et träff med logoped + psykolg +hennes lärare + skolresurspedagogen och jag ..för att få lite hjälp med material hur vi och vad vi ska träna med henne....Sa jag k änner det att jag måste även börja planera hennes tid på em/kvällar så att det verkligen blir av att man gör det......annars är det lätt att man hoppar över det skulle jag tro...Här fick inte m vara med så då hade jag släpat med mig M så hon fick sitta"barnvakt" i väntrummet...Rinde till läraren igår om det var ok och det var det...Hon hade inte så kul men nöden har ingen lag....
Vi åt maccdonalds + marabou...efteråt så det kompenserade.
image44


Jag har även tänkt att jag ska sätta de stora syskonen på det oxå så att vi hjälps åt allihop oavsett om de vill eller inte....De får väl laga mat istället om de inte vill hjälpa till med m så ngt kommer  de  att få göra....

Hon är 6½ år men ligger på en 4-4½ år i förståelsen för språket....
Hon pratar jättefint , uttalar orden bra och rent, men har svårt för begrepp( tex i,på, bakom, ), termer, att lyssna och förstå, dåtid, nutid, litet ordförråd så det jag känner nu är "hur i helsike ska hon kunna lära sig allt som fattas innan skolan"...Det kommer hon inte att göra utan kommer att få ha resurshjälp även i skolan.....men hon ska hinna mer än hennes jämnåriga kanm an säga för att vara ngt jämnlika de...

Nästa möte i maj ska även den nya läraren följa med då de byter. til åk 1...
Om hon har så svårt nu med inlärning hur kommer det inte att bli sedan när det ställs större krav för att lära sig det de ska lära sig i "skolan"...

Det är klart man funderar och oroar sig men måste försöka atti nte tänka så  mkt på det utan göra det bäxta för m....

Det är många tankar som går i huvudet på en...Hon kommer inte att hamna på särskola men vi har en annan skola i närheten av den "vanliga" och den är för speciella barn...Jag hoppas hon får gå i den vanliga för de som är på den andra är mkt speciella....
 
- Vardagsprat - Permlink - 1 Kommentarer -








Kommentarer:

Från: Mamma P
2008-02-20 @ 08:41:39
 
Men ojdå, är det så att hon saknar så mycket förståelse? Min uppfattning av henne är ju att hon är en skärpt smart rolig tjej som pratar mer rent än Charlie. Men det är klart att det är bra om hon kan få hjälp för att komma ikapp de andra. Kram till både dig och M!
 
- URL: http://mammap.wordpress.com - -




Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
 

RSS 2.0